Publicaciones (seleccionadas)
-
Ortuño, V. & Vásquez-Echeverría, A. (2020, Eds). Psicología del Tiempo en Uruguay. Montevideo: Universidad de la República (Biblioteca Plural)
-
Vásquez-Echeverría, A. (2020, Ed). El Inventario de Desarrollo Infantil y la evaluación sistemática del desarrollo en contextos educativos. Teoría, creación e implementación. https://doi.org/10.31234/osf.io/xg2hj
-
González, M., Loose, T., Liz, M., Pérez, M., Rodríguez‐Vinçon, J. I., Tomás‐Llerena, C., & Vásquez‐Echeverría, A. (2022). School readiness losses during the COVID‐19 outbreak. A comparison of two cohorts of young children. Child Development.
-
Vásquez-Echeverría, A., Alvarez-Nuñez, L., Gonzalez, M., Loose, T., & Rudnitzky, F. (2022). Role of parenting practices, mother’s personality and depressive symptoms in early child development. Infant Behavior and Development, 67, 101701.
-
Loose, T., Vasquez-Echeverría, A., & Álvarez-Núñez, L. (2022). Spanish version of need for cognition scale: Evidence of reliability, validity and factorial invariance of the very efficient short-form. Current Psychology, 1-12.
-
Alvarez-Nuñez, L., González, M., Rudnitzky, F., & Vásquez-Echeverría, A. (2021). Psychometric properties of the ASQ – 3 in a nationally representative sample of Uruguay. Early Human Development, 157,
-
Loose, T. & Vásquez-Echeverría (2021). Academic Performance and Feelings of Belonging: Indirect Effects of Time Perspective through Motivational Processes. Current Psychology
-
Loose, T., & Vásquez-Echeverría, A. (2021). Understanding future thinking among school-age children: A review of studies. European Journal of Developmental Psychology,
-
Miloyan, B., McFarlane, K., & Vásquez-Echeverría, A. (2019). The Adapted Autobiographical Interview: A Systematic Review and Proposal for Conduct and Reporting, Behavioural Brain Research.
-
Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science. Science, 349 (6251)
-
Pires, A., Vásquez, A., Carboni, A., Maiche, A. (2014). Percepción visual. En D. Redolar (Ed.), Neurociencia Cognitiva. Madrid: Editorial Panamericana.
-
Loose, T., Wittmann, M., & Vásquez-Echeverría, A. (2021). Disrupting times in the wake of the pandemic: dispositional time attitudes, time perception and temporal focus. Time & Society
-
Diáz-Simon, N. Fitipalde, D. De León, D., Vásquez-Echeverría, A. (2021). Desarrollo y validación del Inventario de Caracterización de Ambientes para Educación Inicial. Psicología: Teoría e Pratica, 23 (3).
-
Vásquez-Echeverría, A., Tomás, C., González, M., Rodríguez, J. I., Alvarez-Nuñez, L., Liz, M., ... & Lopez Boo, F. (2021). Developmental disparities based on socioeconomic status and sex: an analysis of two large, population-based early childhood development assessments in Uruguay. Early Child Development and Care, 1-19.
-
Alvarez-Nuñez, L., González, M., Rudnitzky, F., & Vásquez-Echeverría, A. (2020). Psychometric properties of the Spanish version of the Ages & Stages Questionnaires: Social–Emotional in a nationally representative sample. Early Human Development, 149, 105157
-
Vásquez-Echeverría, A., Alvarez-Nuñez, L., González, M., & Rudnitzky, F. (2020). Behavioural Problems in a Nationally Representative Sample of Uruguay. Characterisation of Latent Profiles by Socioeconomic Status, Maternal Depression and Family Violence. Child Psychiatry & Human Development, 51:801–812 51, 801-812.
-
Vásquez-Echeverría, A., Álvarez-Núñez, L. Mello, Z., Worrell, F.C. (2020). Time Attitude Profiles and Health-Related Behaviors: Validation of a Spanish Version of the Adolescent and Adult Time Inventory–Time Attitudes (AATI-TA). The Spanish Journal of Psychology, 23
-
Vásquez-Echeverría, A., Tomás, C., Cruz, O. (2019). The development of episodic foresight in preschoolers: the role of socioeconomic status, parental future orientation and family context. Psicología: Reflexao e Critica.
-
Vásquez-Echeverría, A., Antino, M, Alvarez-Nuñez, L., Rodríguez-Muñoz, A. (2018). Evidence for the reliability and factor solution of the CFCS-14 in Spanish: A multi-method validation in Spain and Uruguay, Personality and Individual Differences, 123, 171-175.
-
Vásquez Echeverría, A., Martín, A., Esteves, C., Ortuño, V.E.C., Joireman, J. (2017). Adaptación y Validación Inicial al Castellano de la Escala de Consideración de las Consecuencias Futuras. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 44 (2), 5-15
-
Vasquez Echeverria, A., Rocha, T., Costa, J., Teixeira, P., Cruz, O. (2016). Portuguese Validation of the Social Competence and Behavior Evaluation Scale (SCBE-30). PRC/Psychology, 29
-
Vasquez Echeverría, A. (2015). Episodic Foresight in Preschool Age: Equivalence between Measures and the Relation with Future Oriented Processes and the Theory of Mind, PRC/ Psychology, 28, 157-165
-
Vásquez Echverría, A., Esteves, C., Gomes, C., & Ortuño, V. (2015). Portuguese Validation of the Consideration of Future Consequences Scale. The Spanish Journal of Psychology, 18, e7
-
Vásquez, A. Ruiz, P., & Apud, I. (2015). Introducción a la historia y a los métodos en psicología cognitiva. En A. Vásquez Echeverría (Ed.) Manual de Introducción a la Psicología Cognitiva (pp. 17-48). Montevideo: UdelaR.
-
Vásquez, A. & Martín, A. (2015). Memoria: Sistemas y Procesos. En A. Vásquez Echeverría (Ed.) Manual de Introducción a la Psicología Cognitiva. Montevideo: UdelaR.
-
Vasquez Echeverria, A. (2013). Clasificación Internacional de Funcionamiento e investigación en psicología y salud mental: hacia una integración. Psicologia, Conocimiento y Sociedad, 3, 120-138
-
Vasquez Echeverria, A. (2011). Experiencia Subjetiva del Tiempo y su Influencia en el Comportamiento: Revisión y Modelos (Subjective experience of time and its influence on behavior: review and models). Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27 (2), 215-223.
-
Vásquez Echeverría, A. (2010). Cambio y vivencia subjetiva del tiempo en las distintas etapas de la adultez.. En D. Amorín, (Dir.). Investigar en Psicología Evolutiva. Cuadernos en Psicología Evolutiva, Tomo III (pp.:95-136). Montevideo: Psicolibros Waslala.
-
Vásquez Echeverría, A. (2009). Pensamiento temporal y salud. Necesidad de tecnologías sociales para la mejora en prevención en salud (Temporal thinking and health: the need of social technologies for health prevention). In Young Voices on Health Research 2009 (pp. 148-151). Geneva: Global Forum for Health Research / The Lancet.